1e stagedag

15 september 2014 - Lincoln, Verenigd Koninkrijk

Ik heb vandaag ontbeten met toast en hagelslag. Ze keken naar mijn toast met hagelslag en keken verafschuwd, ze vinden het er erg vies uit zien. Net als pindakaas, dat vinden ze ook ontzettend vies, ik vind het allemaal wel grappig
De radio klinkt trouwens echt als GTA. Oke ik dwaal af.

08:45
Komen de kinderen binnen. Het eerste wat mij natuurlijk opviel was dat alle kinderen uniformen aan hadden, dit wist ik van te voren al maar toch was het heel raar om het echt te zien. Iedereen heeft wel verschillende soorten kleren zoals een polo, rok, broek, blouse of T-shirt. De meisjes moeten hun haren in een staart.

09:00
Ik heb mijn ogen uit gekeken hoe rustig, gestructureerd, respectvol, niet pratend, handen opstekend en wachtend op hun beurt de kinderen waren. En dat de hele dag lang. Ze gingen naar de aula lopen in rijen van 1, zo hoeven ze geen handen vast te houden en kunnen ze ook niet communiceren. Eenmaal in de aula aangekomen stonden ze zij aan zij wachtend tot iedereen er is. Dan geeft de meester een gebaar en iedereen ging tegelijk zitten net als het leger, althans zo leek het. Echt heel bizar.
In de aula waren ze allemaal stil, luisterden netjes en staken hun hand op.
In Nederland blijf je bezig om te zeggen dat ze stil moeten zijn, dat ze moeten luisteren en dat als ze iets willen zeggen hun hand op moeten steken en dat 100 x per dag. (lekker overdreven)
Hier dus totaal niet, echt hemels, wat een rust.

Je ziet ook dat de leraren echt genieten van het lesgeven, ze hebben veel plezier in het uitleggen van hun leerstof. Echt heel inspirerend om te zien.
Als ze de uitleg hebben gekregen verteld de docent dat het niet erg is als je iets niet weet, raak niet gefrustreerd je bent hier om te leren.
In de 4 groepen waar ik stage loop staan allemaal mannen voor de klas. Wat ik natuurlijk helemaal niet erg vind ;)

Ik ben natuurlijk op onderzoek gegaan met hoeveel onderwijsassistenten er op de school rondlopen, dit zijn er 30, ja je leest het goed 30 ja.
Er zitten zowat 2 onderwijsassistenten in 1 klas!! (tevens allemaal vrouwen)
De kinderen krijgen zo genoeg aandacht en de leraar kan zich echt focussen op het lesgeven. Nu voel ik mij erg overbodig en verveelde me mateloos, ik dacht echt ‘hoe ga ik dit volhouden 10 weken lang..’

Goed ik ga wel werk van ze afpakken morgen.

1. Hennie:
    15 september 2014
    Hallo Romee, wat weer een leuk verhaal. Totdat met hagelslag, kan mij voorstellen dat ze raar keken. En wat fijn voor je dat er veel mannen rondlopen, hopelijk lekker allemaal vrijgezellig.
    Dus morgen aan de slag met het jatten van werk , haha.
    Geniet er maar van voor je het weet zit je weer tussen de Nederlandse koters.
    Hennie
  2. Mieke Muilwijk:
    16 september 2014
    Europa en toch zo anders! Succes met de cultuurshok en gun je zelf de tijd te acclamatiseren. Je vindt vast een weg en bezigheden.
    Succes en niet te veel hagelslag op je toast he anders ben je er zo doorheen ;-)